voorgerecht


What you make, is what you get.

Denk na over het verhaal als je een video maakt. Plaats je een foto op social? Zorg dat ie past bij je tekst. Vlog, ontwerp en animeer erop los, als je snapt hoe het moet. Want… what you make, is what you get.

Dat vinden wij bij Tien Producties. Als je het doet, doe het dan goed! Slechte content schiet uiteindelijk zijn doel voorbij. Wij besteden veel aandacht aan wat we maken en hoe we het maken. Voor onszelf, maar ook voor onze opdrachtgevers.

Daarom nodigden wij tien ondernemers uit voor De Proeverij. Niet om te laten zien wat #teamtien maakt, maar om hen te laten ervaren hóé je iets maakt. In vijf pressurecooker-tests gaven we hen tips en tricks om te animeren, fotograferen, vloggen, presenteren en een digizine-pagina te ontwerpen.


Ad Janssen

MEESTERKOK


“Ik dacht altijd, dat vloggen is niets voor mij; maar ik vond het eigenlijk heel leuk.”

Vloggen

Zet je cameravrees opzij en ga aan de slag! Volgens vlogger Rick zijn het verhaal, humor en ander beeld de belangrijkste ingrediënten. Rick: “Het vloggen ging iedereen opvallend goed af. Bijna iedereen durfde de camera te pakken en een eigen onderwerp te filmen. Het moeilijkste aan het vloggen is rekening houden met beeld. Wanneer een chefkok praat over de gerechten wil je natuurlijk wel de gerechten zien.”

Presenteren

“Voor de camera staan, was voor de meesten oncomfortabel”, vertelt productieleider Karlijn, die zelf wekelijks de Excelsior Weekly presenteert. Bij haar en cameravrouw Sanne moesten de deelnemers een kort journaal opnemen. “Twee lichten op je neus en in de lens kijken, is natuurlijk niet iets wat je elke dag doet. De meesten gingen interviewen in plaats van presenteren. En, het moeilijkst? Het onthouden van de teksten. Hoe kort ook…”

Florence Jonker

HJF ADVOCATEN


“Ik vond presenteren heel moeilijk, terwijl ik juist zo makkelijk praat! Je realiseert je weer eens dat iedereen zijn eigen specialiteit heeft…”

Animatie

‘Goh, de software lijkt wel een beetje op powerpoint’ was een reactie die animator Bob veel te horen kreeg. Daar kwamen ze alleen snel van terug; het in beweging zetten van illustraties of woorden bestaat uit veel lagen. Vooral het keyframen was een struikelblok voor de deelnemers. “Wat veel mensen niet beseffen, is dat het maken van animaties ontzettend veel tijd kost. Het is niet een-twee-drie gedaan. Toch waren de mensen heel enthousiast om het eens te proberen”, aldus Bob.

Fotografie

“Iedereen is tegenwoordig fotograaf en met een mobieltje kun je ontzettend mooie foto’s maken. Je moet alleen weten, waar je op moet letten”, vertelt fotografe Maaike, die de deelnemers met hun telefoon erop uitstuurde om binnen drie minuten met een portret-, product- en actie/sfeerfoto te maken. “Het moet vaak snel-snel. Toch, als je net even wat meer tijd besteedt aan lichtval en het voorkomen van achtergrondruis, verbetert je foto vaak enorm.”

Design

Liefhebbers van fotoalbums maken, hadden een topdag bij Daphne en Renee. Hoewel Instant Magazine gelijkenissen heeft met de Albelli’s van deze wereld, heeft het digizineprogramma zo veel meer mogelijkheden; vooral als je al kennis hebt van bladen maken. “Het mooie van digizines ontwerpen, is dat je in elke pagina alle communicatiemiddelen kunt verwerken: redactie, vlogs, video’s, foto’s, animaties, illustraties, grafieken en zelfs podcasts”, aldus Daphne.

John De Bruijne

HANOS


“Een leuke sessie met goede tips en tricks. Heel leerzaam!”