LET'S RUMBLE!

DIGIZINE OF MAGAZINE: WIE WINT DE BATTLE?

Lees jij nog papieren tijdschriften? Vijf jaar geleden voorspelden marketeers dat in 2018 het tijdschrift zo goed als verdwenen zou zijn. Toch liggen de schappen nog vol. Wij zetten het digizine en het papieren magazine in de spreekwoordelijke boksring. Wie wint deze battle?

RONDE 1:

RITUELEN

Herken je dit? Ligstoel + zwembad + zon = tijdschrift. Bushalte + gure wind + natte jassen = mobiel. Tijdschriften geven je het gevoel van vrije tijd en mogelijkheden, terwijl aan digitale devices het gevoel van haast, druk en moeten kleeft.

RONDE 2:

ZICHTBAARHEID

Wanneer iemand in de trein zijn mobiel checkt, heb je geen idee wat hij leest, tenzij je bij hem op schoot kruipt. De tijdschriftcover is dus jouw ultieme reclame-uiting in de bus, bij de kapper of op ’t strand; jouw magazine is even top of mind bij anderen.

RONDE 3:

ACTUALITEIT

Oud nieuws vs. up-to-date zijn… Met de komst van online media is de rol van gedrukte media op scoops 'uitgespeeld'. Of je een bericht nu eerst moet drukken of direct online kunt plaatsen... Je corrigeert en updatet een digizine trouwens ook makkelijker.

RONDE 4:

INHOUD

Een magazine heeft een redactie die nadenkt over een goede inhoud: doelgroep, peilers, info, beeld, bladritme. Digizines worden er te vaak ‘even snel’ bijgedaan. De tijds- en werkdruk is hoog, waardoor de insteek oppervlakkig wordt. Lees: veredelde reclamefolder. Dat mag, maar je kunt er zoveel meer mee! Digizines spelen pas een rol van betekenis als je redacties volwaardig opzet en bemant.

RONDE 5:

UITSTRALING

Hoe mooi de foto’s in National Geographic ook zijn, je hebt maar beperkt plek om ze te tonen. De mogelijkheden voor je digizines zijn eindeloos. Daarnaast maken goede video’s, podcasts, infographics en verwijsbuttons de artikelen interactief en boeiend.

RONDE 6:

MEETBAARHEID

Nanda is lid van Libelle. Als ze hem uit heeft, geeft ze hem aan haar zus, die hem doorgeeft aan de buuf. De ‘meeleesfactor’ van tijdschriften (ca. 3,1) is in vergelijking met de meetbaarheid van digizines nattevingerwerk. Digizines meet je van unieke bezoeker tot leesduur tot uitstapmoment.

RONDE 7:

VERDIENMODEL

Losse verkoop + abonnees + advertentie-inkomsten. Het verdienmodel voor tijdschriften is bewezen, ondanks dat die inkomsten onder druk staan. Voor digizines ligt dit lastig. Inkomsten afhankelijk van data zijn nog relatief laag. En dat terwijl bereik en doelgroep steeds beter te analyseren en te sturen zijn. Ook voor je adverteerder.

RONDE 8:

CALL TO ACTION

Kom in contact met je doelgroep! Waar je vroeger postzakken vol enquêtes retour kreeg, verwerk je de respons nu met één druk op de knop. Verwijs naar websites of socials, plaats een bestelling, link naar een telefoonnummer of geef jouw lezer ruimte om zijn mailadres achter te laten. Lang leve de interactiviteit.

RONDE 9:

KOSTENPLAATJE

Met een digizine bespaar je op druk- en verzendkosten. En als die stagiair wat stukkies schrijft en een fotootje maakt met zijn mobiel besparen we ook op redactiekosten. Prima, dat mag. Maar krijg je dan het informatieve, inspirerende en aansprekende digizine waar je doelgroep op wacht? Investeer in goede teksten, mooie foto’s, inspirerende video’s en helder design. Uiteindelijk levert het meer op. Tenzij je natuurlijk een wereldstagiair hebt zitten.