HOE MAAK JE HET LEUK?

#TEAMTIEN BACKSTAGE BIJ... #TEAMTIEN

“Kom even bij elkaar”, roept Etienne het productieteam bijeen. “Morgen hebben we de opnames van Bla-Bla-Bla-Bladen met Anton en Francisco. Ik heb de callsheet gelezen, zit netjes in elkaar, maar het is te serieus. Hoe maken we het beeldend, hoe maken we het leuk?”

De vraag neerleggen bij zijn team is kenmerkend voor Etienne Verhoeff, die altijd zoekt naar manieren om van een zeven een acht te maken en van een acht een negen. Uitgaan van de creativiteit van mensen en ze stimuleren om net even anders te denken. “Wat als we nou een pitahaya aan Francisco geven en een tube Flexpower aan Anton? Ik ben wel benieuwd of ze weten wat ze aanmoeten met elkaars product”, oppert Maaike. “Of wat als we ze quizvragen uit een damesblad voorleggen? Ik ben benieuwd hoe ze daarop reageren”, grinnikt Karlijn. Binnen een halfuur liggen er vijf creatieve, bruikbare ideeën op tafel die de ernst uit het filmpje halen. #TEAMTIEN is klaar voor de opnames van Bla-Bla-Bla-Bladen.

De volgende ochtend bruist het op de redactie van Tien Producties. Batterijen worden opgeladen, camera’s en zenders nagelopen en tassen gevuld. Sanne en Max, de cameracrew, lopen hun checklist na. “Weet jij of het uiteindelijk buiten of binnen wordt opgenomen, Karlijn?”, vraagt Sanne. Karlijn kijkt grijnzend naar het zomerzonnetje dat buiten uitbundig schijnt: “Nou, met dit weer ga ik er vanuit dat het terras vol zit en we binnen rust en ruimte hebben.” Max en Sanne kijken elkaar aan: “Extra lampen meenemen, dus…”

Karlijn blijkt gelijk te hebben; het terras van het Berkelse Edelweiss zit vol, terwijl binnen alleen de eigen mensen heen en weer rennen met dienbladen vol koffie, ijsthee en broodjes. Karlijn scant de ruimte en overlegt met Max en Sanne, waar we dit eenmalige discussieprogramma het best op kunnen nemen. Hoek, lichtval, ruimte; alles wordt bekeken voor Max en Sanne een cameraopstelling maken.

"Gaan we binnen opnemen? Dan gaan er extra lampen mee!"

Tegen de tijd dat presentator Etienne met zijn gasten Francisco Elson (eigenaar Flexpower Europe) en Anton Filippo (commercieel directeur LBP) binnenstapt, staan de camera’s opgesteld. Terwijl Max de geluidszenders opspeldt bij het discussiepanel, luistert Sanne of ze op de juiste frequentie zitten. Camera set, ready, action!

Na anderhalf uur staat het erop; een eenmalige minitalkshow over het maken van online magazines: Bla-Bla-Bla-Bladen. De ideeën van de dag ervoor hebben voor een komische noot gezorgd, zoals gehoopt. Terwijl Max en Sanne de studio op locatie afbreken, checkt productieleider Karlijn nog eenmaal haar aantekeningen. Deze worden later in de montage gebruikt om een goedlopend verhaal te kunnen vormen.

"Zo maak je dus een tekstreportage over een fotoreportage over een videoreportage…"

De volgende dag begint Max aan de montage. Een filmpje van anderhalve minuut is niet zomaar even in elkaar gezet als je twee uur aan beeldmateriaal hebt opgenomen. Daar komen de aantekeningen van Karlijn om de hoek kijken. Zij heeft tijdens de opnames de verhaallijn bijgehouden en tijden genoteerd tijdens grappige quotes of interessante plakshots. Intussen maakt Daphne in after effects een aansprekende intro en nette naamtitels om het filmpje aan te kleden. Muziekje eronder… Klaar.