Waarom jouw bedrijf een online magazine nodig heeft.

+ 6 tips voor meer succes

Waarom jouw bedrijf een online magazine nodig heeft.

+ 6 tips voor meer succes

De juiste communicatie, afgestemd op de ontvanger en verstuurd op het juiste moment. Met deze mix rekening houden is voor elk bedrijf van groot belang. Het helpt bij het opbouwen van een goede klantrelatie, creëert betrokkenheid bij je bedrijf en zorgt ervoor dat eenmalige klanten terugkerende klanten worden. Om dit te realiseren is de nieuwsbrief nog steeds een erg populair middel. Uit het Nationale E-mail Onderzoek 2019 blijkt dat maar liefst 88% van de Nederlanders is ingeschreven op één of meerdere nieuwsbrieven. Maar dat betekent ook dat het lastig is om tussen al die nieuwsbrieven op te vallen.

De oplossing? Een online magazine! Daarmee ga je verder dan de standaard nieuwsbrief. Een magazine vertelt het verhaal van je bedrijf, je valt ermee op bij de lezer en het straalt professionaliteit uit. Je moet het dan natuurlijk wel goed aanpakken. Hoe jouw online magazine een succes wordt vertellen we je aan de hand van zes tips.

Vertel JOUW verhaal

We gaan het niet mooier maken dan het is. In het maken van een online magazine gaat veel tijd en energie zitten. Het is niet zomaar een beetje ‘knippen en plakken’. Nee, er zit een gedachte achter. Je wilt de lezer enthousiasmeren en hem of haar nieuwsgierig maken om het hele magazine met aandacht uit te lezen. Het ‘geheim’ om dit voor elkaar te krijgen is storytelling.

Mensen willen zaken doen met mensen, niet met een bedrijf. Door storytelling toe te passen, krijgt je bedrijf een gezicht. Zorg voor authentieke verhalen zodat de lezer (onbewust) een band krijgt met jouw merk. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat een verhaal door storytelling beter blijft hangen. Dat komt vooral omdat een verhaal tot onze verbeelding aanspreekt. We maken plaatjes in ons hoofd en herkennen onszelf er misschien wel in. Onze hersenen zijn daardoor actiever dan bij het lezen van een abstracte tekst.

Maak voor een online magazine daarom verhalen met medewerkers of klanten. Het is belangrijk om je te richten op één hoofdpersoon. Ga daarbij op zoek naar persoonlijke anekdotes. Laat werknemers hun ervaringen delen waardoor lezers een gevoel krijgen bij het bedrijf. De boodschap komt daardoor oprechter over en voelt niet als reclame. Houd daarbij ook in gedachte dat je met een online magazine niet nú iets probeert te verkopen. Je investeert vooral in het opbouwen van een klantrelatie op de lange termijn.

Gebruik beeld

Een online magazine geeft eindeloze mogelijkheden op het gebied van beeld, zoals mooie fotografie. Beeld is belangrijk omdat veel mensen visueel zijn ingesteld. We denken vaak in afbeeldingen en verwerken visuele content veel sneller dan tekst. Dat betekent ook dat de tekst uiteindelijk beter blijft hangen. Uit onderzoek blijkt dat visuele content 94% meer views krijgt dan content bestaande uit alleen maar tekst. Een tip hierbij is om rekening te houden met het plaatsen van tekst naast je beelden.

Wanneer een persoon is gefotografeerd, zorg er dan voor dat je de foto zo plaatst dat de persoon op de foto in de richting van de tekst kijkt. Daarmee stuur je de lezer er onbewust op aan ook de tekst te lezen.

Uit onderzoek blijkt dat visuele content 94% meer views krijgt dan content bestaande uit alleen maar tekst.

Zorg voor interactie

Een online omgeving biedt de mogelijkheid verschillende vormen van content samen te voegen. Natuurlijk is er tekst en foto, maar gebruikmaken van een video behoort ook tot de mogelijkheden. Dat maakt het magazine interactief, waardoor je als lezer echt wordt meegenomen in de verhalen.

Via het magazine kunnen lezers ook eenvoudig worden doorgelinkt naar je website voor meer informatie. Belangrijk is om gebruik te maken van een call-to-action. Dit is een oproep aan lezers om een bepaalde actie te ondernemen. Dat kan het opvragen van een offerte zijn, het deelnemen aan een actie of het downloaden van een document op de website. Op die manier kun je mailadressen of andere contactgegevens ophalen en levert je online magazine meer respons op.

Meten = weten

Online is alles meetbaar. Daardoor valt niet alleen het aantal lezers te achterhalen, maar kun je ook zien welke verhalen het meest worden gelezen. Omdat je steeds beter weet welke verhalen interessant zijn voor jouw publiek kan het online magazine verder worden geoptimaliseerd.

Belangrijk daarbij is om van tevoren goed te bedenken wat je precies wilt gaan meten. Zo verdrink je later niet in alle gegevens. Er zijn verschillende tools die je kunt koppelen aan het online magazine. Zo geeft Google Analytics (GA) de mogelijkheid verschillende basisgegevens bij te houden. Denk bijvoorbeeld aan het aantal bekeken pagina’s per bezoeker of de gemiddelde tijd die bezoekers besteden aan een artikel.

Verspreiding

Doordat het magazine online wordt gehost kun je het op veel momenten en op veel platformen inzetten. Net als de traditionele nieuwsbrief is het online magazine via mail te verspreiden onder klanten of medewerkers. Maar daar hoeft het niet te eindigen. Ook social media kan makkelijk worden ingezet om de verhalen te delen.

Na een tijdje kun je artikelen bovendien een nieuwe leven inblazen. De artikelen staan online en blijven gewoon op de digitale plank liggen. Bruikbaar om bijvoorbeeld naar een potentiële klant te sturen of om in te zetten bij het werven van personeel. Je kunt makkelijk laten zien wie je als bedrijf bent. Het online magazine dient zo als digitaal visitekaartje voor je bedrijf.

Kies een centraal thema

Een online omgeving geeft veel creatieve mogelijkheden. Digitale publicaties kunnen niet alleen de stijl van een magazine hebben, maar bijvoorbeeld ook een digitaal (jaar)verslag, whitepaper of brochure. Zelfs de klassieke nieuwsbrief wordt steeds vaker online gepubliceerd. Het wordt daarmee bevrijd van de vaste kaders en restricties van e-mail.

Er is online veel meer ruimte voor foto, video en langere verhalen. Herkenbaarheid is in de stijl van een magazine essentieel. Niet alleen tussen verschillende edities, maar ook binnen één magazine. Het helpt dan om per nummer gebruik te maken van een centraal thema.

Heb je een vraag over online magazines?