Social media marketing - adverteren werkt!

Social media marketing - adverteren werkt

''Maar liefst 50% van je marketingbudget is weggegooid geld, we weten alleen niet welke helft''. Deze uitspraak van John Wanamaker stamt uit 1886. Voor offline adverteren geldt deze uitspraak nog steeds. Online, door de opkomst van de grote online bedrijven vanuit Silicon Valley, ligt dit compleet anders. De tijd heeft de uitspraak ingehaald. Social media marketing werkt, dat is een feit. Bedrijven stoppen jaarlijks miljoenen in online campagnes via de netwerken van Facebook, Instagram, Google, Youtube en LinkedIn. De kracht van adverteren via deze kanalen zit in meetbaarheid. Iedere bestede euro is meetbaar en te herleiden naar webtraffic, aankopen en videoweergaven. Veel ondernemers en marketeers maken echter niet op de juiste manier gebruik van online marketing. De reden hiervoor is in veel gevallen een gebrek aan kennis. “We hebben wel eens geadverteerd online, maar dat werkt voor ons niet”, is een veel gehoorde uitspraak bij TIEN.

Methode

Adverteren werkt. De truc is om het juiste doel te formuleren en hier de juiste methodiek bij te vinden. De doelen in bijvoorbeeld Facebook of Google geven je niet het resultaat wat je wenst. Je moet dus zelf je doel stellen en voor dat specifieke doel een funnel bouwen. In die funnel met verschillende fases komen de specifieke doelen die Facebook en Google stellen wel degelijk van pas. Zo is het generen van website traffic belangrijk voor dat je op conversie kunt targetten.

De funnel van TIEN.

Fase 1

Het komt online zelden tot nooit voor dat een potentiële klant overgaat tot aankoop zonder hier over na te denken. Het is daarom belangrijk de potentiële klant mee te nemen in het verhaal van je bedrijf. Waar sta je voor, wat kan het opleveren en is het wel of niet interessant voor hem of haar? In de eerste fase maak je hier een start mee. De potentiële klant maakt kennis met je merk en hij of zij bepaalt of het wel of niet relevant is op dat specifieke moment. Die interesse is meetbaar. Door met video te adverteren kun je zien wie tot waar kijkt en dus hoe de video beleefd wordt. Iemand die 2 minuten van een bedrijfsfilm kijkt, heeft meer interesse dan iemand die 14 seconden kijkt, toch? Die specifieke groep, die is interessant.

Fase 2

De mensen die geïnteresseerd zijn in je merk, in je brand story, zijn relevant om verder te targetten. In bovenstaande afbeelding is website traffic fase 2. Eigenlijk is fase 2 in zijn algemeenheid de interesse fase van de marketing funnel. De potentiële lead of klant kent je bedrijf. Het is nu belangrijk dat hij of zij meer over je te weten wilt komen. Een manier om dit te doen is het schrijven van een blog of het maken van andere typen content waarin kennis wordt gedeeld. Zorg voor de juiste marketingpixels (coockies van kanalen waar je eventueel wilt retargetten) en laat alle data maar binnenstromen.

Fase 3

De doelgroep die op de website komt, is daadwerkelijk geïnteresseerd in wat je als bedrijf te bieden of vertellen hebt. Het is nu tijd om tot een call to action over te gaan. Afhankelijk van je dienst of product bepaal je wat die call to action gaat worden. De kans dat iemand een groot bedrag direct uitgeeft is klein. Maar een meer informatie aanvraag is zeker realistisch. Ook het inschrijven op een nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper behoort tot de opties van een call to action. Zorg dat je met de call to action(s) zichtbaar bent op voor de potentiële klant relevante plaatsen. Voor kleine producten (lager in pricing) is het realistisch om direct producten te verkopen.

Meten

Het aspect meten is al een aantal keren teruggekomen, maar wat is echt meten? Iedere website heeft een Google Analytics account en waarschijnlijk wordt er ook regelmatig naar gekeken. Echter ben je pas aan het meten wanneer je gericht op zoek gaat naar resultaten, deze met elkaar vergelijkt en hier een vertaling van maakt. Zien dat de homepage 400 keer bezocht is, is handig. Weten wat die 400 bezoekers hebben gedaan en vooral waarom is nog veel handiger.

Wist je dat een video advertentie die langer duurt dan 15 seconden minder website traffic genereert dan een platte afbeelding met tekst?

Zaken die je in de gaten moet houden

De marketing termen en afkortingen vliegen je om de oren. Click trough rate (CTR), bounce rate, score conversieratio en cost per click (CPC). Alles is interessant, want het is uiteindelijk data en dat biedt inzicht in de manier waarop je klanten zich gedragen tegenover je marketingstrategie. Naar deze zaken kun je het beste kijken om te zien hoe je marketingcampagne loopt:

Conversie en conversie ratio

Je wilt weten hoe vaak je doel behaald wordt en hoeveel procent van de mensen een doel voltooid. Stel vooraf een verwachting op van het conversie ratio en probeer deze te behalen door te optimaliseren.

Gemiddelde tijd op de pagina

Hoe lang blijft de doelgroep op de pagina? Kijk zelf hoe lang jij er over doet tot je alle relevante info tot je genomen hebt op de pagina. Dit moet de ongeveer de gemiddelde tijd op de pagina in Google Analytics zijn. Is dit niet het geval, begin dan met het optimaliseren van je pagina en meet na het aanpassen nog een keer.

Cost per click

Hoe hoog zijn de kosten per klik? Ook hier is het slim van te voren een doel te stellen. Je doel is afhankelijk van het type content en de fase waarin je je bevindt. De kosten per klik zullen in de derde fase hoger liggen dan in de tweede fase.

Bounce percentage

Indien het bounce percentage van een pagina te hoog is, betekent dit dat er geen actie uitgevoerd wordt door de websitebezoeker (scrollen, klikken, lezen) er is iets mis dus! Dit heeft vaak te maken met laadtijd of een niet goed beveiligde pagina. Een normale bounce rate is rond de 50%.

Wist je dat een bounce rate van 2 of 3 praktisch gezien onmogelijk is? Soms wil het toch gebeuren dat Google Analytics dit aangeeft. Er is dan waarschijnlijk iets misgegaan met implementeren! Loop dit na.

Er is meer!

Wanneer we het hebben over social media marketing, gaat het al snel over het realiseren van meer sales. Maar bedenk dat er meerdere toepassingen mogelijk zijn waarbij social media marketing jouw bedrijf verder op weg helpt. Een kleine greep uit de mogelijkheden:

  • Genereer leads
  • Werf personeel
  • Vergroot je bereik op social media en boor eventueel een nieuwe doelgroep aan

Wat jouw doel ook is, het begint allemaal met het bedenken van de juiste strategie, inzetten van de juiste middelen om zo de beoogde doelgroep te activeren. Het is meten, bijschaven en doorontwikkelen. Zo kom je uiteindelijk tot de beste resultaten.

Meer weten over social media marketing en de kansen hiervan?

Klik op onderstaande link en wie weet spreken we elkaar binnenkort.