Zo haal je meer resultaat uit je website

Zo haal je meer resultaat uit je website

Hoe vaak bekijk jij kritisch je website? Deze werkt als een visitekaartje voor de website bezoeker. Het is vaak het eerste contactmoment met je bedrijf en er wordt binnen no-time een mening gevormd. Het is dus hét moment om een professionele indruk achter te laten en ervoor te zorgen dat iemand besluit om contact met je op te nemen. We zien echter dat een groot deel van de ondernemers er niet in slaagt om het maximale uit de website te halen. En dat is zonde!

Website-optimalisatie draait om meer dan het schrijven van pakkende teksten alleen. Om van jouw website een succesvolle website te maken, spelen er meerdere factoren mee. Zo is vindbaarheid minstens net zo belangrijk. Een groot gedeelte van de bezoekers komt immers via Google op je website terecht. De zogeheten algoritmes van Google zitten vaak ingewikkeld in elkaar. Veel ondernemers denken dat dit een hoop tijd en geld kost. Toch zijn er een aantal simpele tips met direct resultaat. We bespreken daarom vijf factoren die bepalend zijn voor het succes van je website.

Wie is je klant?

De eerste stap in het optimaliseren van een website is het verdiepen in de klant. In het kader van Search Engine Optimalization (SEO) is het belangrijk te weten welke zoekopdrachten klanten intypen op Google. Daar helpt een zoekwoordenonderzoek bij. Ga zelf eens na wat je zou intypen als je op zoek bent naar het product of dienst dat je verkoopt. Denk daarbij niet alleen aan zoekopdrachten met één woord, maar ook in zinnen en specifiekere zoekopdrachten. Dat levert waarschijnlijk al een hele lijst op.

Omdat je toch niet helemaal in de huid van een klant kunt kruipen zijn er gelukkig ook handige tools die daarbij helpen. Zo geeft Google Ads de optie om precies te zien hoe vaak ergens op wordt gezocht. Dit wordt verder aangevuld met gerelateerde zoekwoorden waaraan je zelf misschien nog niet had gedacht.

Webteksten

Bij het schrijven van webteksten is het belangrijk de lijst met zoekwoorden in je achterhoofd te houden. Probeer deze woorden zo veel mogelijk op je pagina te verwerken. Dat kan natuurlijk in de tekst, kop of paginatitel. Maar ze kunnen ook minder opvallend worden verwerkt, zoals in de URL of in de bestandnamen van afbeeldingen. Met de plug-in Yoast SEO geeft Wordpress de mogelijkheid te checken of je bericht of pagina goed is geoptimaliseerd.

Daarnaast is het belangrijk dat een webtekst goed leesbaar is. De informatie moet op een overzichtelijke manier worden aangeboden. Een webtekst moet daarom scanbaar zijn. Uit onderzoek blijkt dat 85% eerst een tekst scant voordat wordt besloten om het te gaan lezen. Daarbij helpt het om gebruik te maken van tussenkopjes, korte zinnen en opsommingen. Probeer ook jargon te vermijden.

Gedrag van bezoekers

Potentiële klanten naar je website brengen is stap één, maar dat betekent niet dat je ook klaar bent. Vooral de tijd die klanten op je website zitten levert waardevolle informatie op. Om de website nog verder te optimaliseren zijn er verschillende tools beschikbaar die het gedrag van bezoekers analyseren. De meest complete tool daarvoor is Hotjar. Deze tool maakt gebruik van heatmaps. Zo kun je zien waar bezoekers klikken, scrollen of met hun muis heen bewegen. Het biedt de mogelijkheid de weg te volgen die klanten op je website afleggen.

Structuur

De data van bezoekers is waardevol bij het bepalen van de structuur van een website. Om bezoekers niet meteen weg te jagen is gebruiksvriendelijkheid belangrijk. Een website is niet iets waar mensen alleen naar kijken. Ze moeten het vooral kunnen gebruiken. Een gelikte website is leuk voor het oog, maar als het niet functioneert is de gemiddelde bezoeker binnen no-time weer vertrokken. Bouw daarom een duidelijke structuur in je website.

Zorg ervoor dat pagina’s niet worden weggestopt, maar altijd binnen maximaal drie kliks zijn te bereiken. Verbind de pagina’s aan elkaar. Dat kan via een menu, maar ook via interne links. De pagina’s worden daardoor ook beter zichtbaar voor Google. Houd daarnaast de menubalk overzichtelijk. Zet hier enkel de belangrijkste pagina’s en voorkom lange dropdowns. De items die in ieder geval in je menubalk moeten staan: homepagina, producten/diensten, blog, over ons en een call-to-action. Een extra tip is om ook aandacht te besteden aan de URL-structuur. Geef de URL van iedere pagina een logische en korte naam. Dat maakt je website begrijpelijk en bovendien SEO-vriendelijk.

Beeldbank

Je kunt alles binnen je website nog zo goed op orde hebben, maar wanneer het beeldmateriaal niet past bij de identiteit van jouw bedrijf sla je alsnog de plank mis.

Met het juiste beeldmateriaal val je op bij de websitebezoeker. Het is ondersteunend aan de geschreven teksten en zorgt ervoor dat het complete plaatje professioneel overkomt.

Kortom: investeer in beeldmateriaal. Ga niet voor onpersoonlijke stockfoto's, maar zorg dat jouw bedrijf letterlijk in beeld is en daarmee opvalt. Zorg ervoor dat je een beeldbank samenstelt met foto's én video's waarmee je af en toe je website van fris nieuw beeldmateriaal kan voorzien. Bijkomend voordeel is dat je de beeldbank ook gelijk voor je social media kanalen kunt inzetten!

Call-to-action

Dat bezoekers rondneuzen op je website is natuurlijk goed, maar nog liever nemen ze daadwerkelijk contact met je op. Het aantal opgehaalde contactgegevens is bepalend voor de effectiviteit van je website. Bezoekers moeten daarom worden aangezet tot actie. Een call-to-action kan het aanvragen van een offerte zijn, maar ook simpelweg het opvragen van meer informatie. Maak deze drempel zo laag mogelijk door bijvoorbeeld onderaan een pagina een button te plaatsen.

Heb je een vraag over websiteoptimalisatie?